Isnin, 12 Mac 2012

Allah SWT SAYANGKAN KITA LEBIH DARI SEMUA DI DUNIA ..





Niat saya disini tidak lah untuk megatakan kamu tidak boleh sayang pada ayah dan ibu kamu..harap kamu faham apa yang cuba mesej saya yang nak disampakan ye..
"Katakanlah,jika kamu mencintai Allah, maka ikutlah aku, maka kamu akan dicintai Allah dan akan diampuniNya oleh dosa-dosa kamu..." Firman Allah SWT..

Bila bercakap tentang kasih sayang sesama manusia, aku terfikir satu benda. Layakkah kasih sayang kita menandingi kasih sayang Allah dan Nabi Muhammad SAW pada kita??

Sebanyak mana pun kasih dan sayang seorang ayah atau ibu terhadap anak-anaknya, tidak dapat menandingi betapa sayangnya Allah dan Nabi SAW pada anak itu..

Betapa sayang pun seorang anak pada ibu bapanya, tidak dapat menandingi kasih dan sayangnya Allah dan Nabi SAW terhadap ibu dan bapanya itu...

Betapa cinta pun seorang muslim kepada seorang muslim yang lain, masih tidak dapat menandingi betapa sayangnya Allah, Nabi SAW dan ibu bapa muslim itu terhadapnya.

Kita terlalu sayangkan seseorang yang tiada ikatan kekeluargaan dengan kita, tapi kita masih tak dapat menandingi betapa sayangnya Allah, Nabi SAW dan ibu bapa orang yang kita sayang itu terhadap dirinya.

Jadi sememangnya Allah dan Nabi SAW sangat-sangat menyayangi kita. Bila seseorang tu dah mati, kita selalu dengar, "Allah lebih sayangkan dia..." Adakah bermaksud masa dia hidup Allah tak sayangkan dia??

Kalau begitu Firaun pun dah mati, kenapa tak cakap Allah jugak sayangkan dia??

Sebenarnya Allah sayangkan semua hambaNya yang bertaqwa, tak kiralah dah mati ke belum.

Jadi, mesejnya ialah..Kalaulah kita ada kekasih, kita sangat-sangat sayangkannya, ketahuilah bahawa Allah, Nabi Muhammad saw dan Ibu bapa kekasih kita itu sayangkannya lebih dari kita sayangkan dia...Jadi kenapa kita suka melangkaui perintah Allah, suruhan Nabi dan Ibu bapa kekasih kita tu kalau betul kita sayangkannya?? Sedangkan kita tak dapat menandingi kasih dan cintanya Allah, Nabi dan ibu bapa kekasih kita tu...hmm...

Renung-renungkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan